Meditace v chůzi

Líbí se vám článek?
[Total: 2 Average: 5]

Další formou meditace může být chůze. V některých klášterech a chrámech se chodí kolem vnitřních stěn a čas přitom odměřují jednotliví chodci tak, že zvoní malými kovovými triangly a ve vietnamské a čínské tradici bubnují na dřevěné bubny v podobě ryb.

Tato chůze je pomalá a meditující lidé soustřeďují plně pozornost na pohyby těla, zvlášť nohou a chodidel. Tento typ meditace je často doprovázen opakovanými popěvky. Meditující drží sepjaté ruce na úrovni hrudi a pohledem míří k zemi asi metr před sebe. V chrámu se mnichové a mnišky řadí podle délky svého vysvěcení, za nimi jdou laici, a až vzadu jsou zařazeny děti, pokud se meditace účastní.

Když člověk zná své pořadí, nemusí se těmito věcmi rozptylovat a může se s klidnou myslí věnovat tomu, co má v dané chvíli dělat. Mnoho asijských buddhistů bere pořadí vysvěcení velice vážně. V každém případě to pomáhá udržovat určitý řád, který přispívá k celkové harmonii a tím je prospěšný.

Každý buddhista, ať už má spíše náboženské, filozofické nebo etické založení, má k dispozici bohatý výběr předmětů meditace a dobrý meditační mistr často navrhne každému jedinci meditace přímo „na míru“, přičemž vezme v úvahu, jak pokročilý je příslušný žák ve svém duchovním vývoji, nebo jaké jsou jeho možnosti.

Jak jsme si už ukázali, pozorování dechu je základní meditační metodou. Bez ohledu na to, kde právě jsme, zda v paláci nebo ve vězení, stále dýcháme.

Tělo s jeho funkcemi a vjemy s sebou také nosíme všude, stejně jako svoji mysl.

Vnější rekvizity jako oltáře nebo obrazy slouží pouze k lepšímu soustředění pozornosti, nebo k tomu, abychom si v mysli lépe evokovali další předměty kontemplace – nebo by to tak alespoň mělo být.

Lidé, kteří praktikují tantrický buddhismus, mají k dispozici bohatý výběr zdobných, barvitých předmětů, které se používají v rituálním výcviku a cvičení mysli. Jejich plné vysvětlení by vyžadovalo další knihu a specializovaného učitele.

Zdroj: Ctihodná Adriene Howleyová, Nahý Buddha – Jednoduché vysvětlení „nového“ starého náboženství, Talpress, 2001