Meditační pozice

Líbí se vám článek?
[Total: 1 Average: 4]

Meditační pozice

Jak už jsme řekli, nejlepší pozice pro meditaci je taková, která se co nejvíc blíží lotosovému sedu. Pro lidi s dlouhýma nohama nebo starší osoby a některé další lidi ze západu může být taková pozice obtížná. Vyžaduje totiž, aby byly nohy ohnuté v kolenou a překřížené, pravá noha vpředu, levá noha chodidlem nahoru na pravém stehně, pravá noha chodidlem nahoru na levém stehně.

Pokud to nedokážeme, můžeme se spokojit docela dobře i s polovičním lotosovým sedem. Taková pozice stále ještě dovoluje kolenům, aby se dotýkala podlahy, pokud si urovnáváme zadní část meditačního polštářku do správné výšky.

Záda by měla být vzpřímená, ale ne až křečovitě ztuhlá. Hlava je nakloněná mírně dopředu, ramena jsou uvolněná, paže pokrčené, pravá ruka položená volně v klíně dlaní nahoru na levé ruce, paže trochu oddálené od boků kvůli snazšímu dýchání, palce se dotýkají.

Oči mohou být zavřené nebo pootevřené a pohled upřený do jednoho bodu před meditujícího, v úrovni nosu, nebo můžeme pohled zamířit do bodu těsně pod úroveň očí.

Rty by měly být uvolněné – ani stisknuté, ani otevřené.

Jazyk by se měl lehce dotýkat zadní strany předních zubů.

Dýcháme nosem, aby nám nevysychalo v ústech.

Tato pozice snižuje co nejvíce zátěž srdce a plic. Spojené ruce a dotýkající se palce představují způsob, jak uzavřít energetické okruhy těla. Když začátečníci tuto pozici zaujmou poprvé, mohou je trápit přechodné bolesti svalů, které jsou vystaveny nezvyklému vypětí. Doporučuje se, abychom se nesnažili tyto potíže ignorovat, ale abychom naopak zaměřili mysl na oblast, která nám působí potíže, a v duchu zkoumali každý její aspekt.

  • Kde přesně toto místo leží?
  • Jak hluboko v našem těle?
  • Jaký typ bolesti přitom zakoušíme?

Nesnáze nakonec ustoupí a svaly se přizpůsobí. Když budeme nepříjemné pocity přemáhat, zvýšíme tím jen své napětí.

Zdroj: Ctihodná Adriene Howleyová, Nahý Buddha – Jednoduché vysvětlení „nového“ starého náboženství, Talpress, 2001